пятница, 6 февраля 2009 г.

Социальное предпринимательство

Пару дней назад вспомнил про социальное предпринимательство, когда у меня попросили дать информацию про инновации. Думаю нашей стране стоит серьезно задуматься о социальном предпринимательстве, с помощью чего можно было бы развивать экономику с наличием социальной ценности. Концепция социального предпринимательства очень нова для наших стран, хотя в Европе и США развивают этот подход уже более чем 20 лет. В мире существует множество фондов, которые поддерживают развитие социальных предприятий. Успешным примером социального предпринимательства является пример Грамэн Банка из Бангладеша, успешно создавший модель микрокредитования для бедных, и создатель Мухамед Юнус получил за это Нобелевскую премию.
Тема моей магистерской работы, которая была подготовлена в прошлом году, была именно на тему социального предпринимательства в Кыргызстане. Было бы очень полезно начать создавать сообщество экспертов и практиков, которые бы изучали и обобщали имеющийся в нашей стране опыт. Аида, директор Центра Социальных Исследований АУЦА уже поднимала такой вопрос в своем исследовании и нужно бы эту инициативу поддержать!
Для НПО Кыргызстана, которые в большой степени зависят от внешнего финансирования, было бы очень актуальным использование подхода социального предпринимательства. Использование предпринимательства и инноваций в своей деятельности только помог бы повысить эффективность и независимость наших НПО! Большое количество НПО создает конкурентное преимущество для нашей страны использовать именно подход социальных предприятий.

4 комментария:

  1. Scholarship covers one-year full-time MBA programme at Skoll Centre for Social Entrepreneurship

    The one-year MBA programme at the Saïd Business School embodies the academic rigour and forward thinking that has made Oxford University a world leader in education. Building on Oxford’s 800-year history of educating leaders, the programme seeks to develop the next generation of business leaders and entrepreneurs.

    The Skoll Centre for Social Entrepreneurship is committed to nurturing the social entrepreneurs of tomorrow. In order to fulfill this commitment we:

    * Provide innovative business education to potential and current social entrepreneurs
    * Connect practitioners, academics and students working in this field across nations, sectors and disciplines
    * Help practitioners and students to incubate new ideas and spin out new social ventures
    * Support the dissemination of new ideas and the adoption of good business models and practice.

    The Skoll Scholarship is designed to give social entrepreneurs the knowledge, skills and networks they need to turn ideas into reality. And deepen their conviction for doing so.

    Each year, the Skoll Centre for Social Entrepreneurship awards five full scholarships to individuals working in the field who wish to enter the one-year full-time MBA programme. Skoll Scholars usually have a strong track record in social entrepreneurship and intend to return to work in this sector after their studies. They take all the social entrepreneurship elements of the MBA, which comprise three eight-week modules and two major social business projects designed to positively impact a specific social problem. This amounts to approximately one-third of the whole MBA course content.

    -To qualify, you need a proven track record and a clear vision for the impact the Oxford MBA can make to society.
    - The scholarship covers fees and a stipend for living costs. The application fee can be waived for candidates from developing economies.
    - Comprehensive admissions information can be found at www.sbs.ox.ac.uk/mba or www.sbs.ox.ac.uk/skoll/mba/.

    Alternatively, you can contact Sumeeta Maheshwari at sumeeta.maheshwari(at)sbs.ox.ac.uk
    Application Deadlines for 2009-10 3 April 2009; 5 Jun 2009

    ОтветитьУдалить
  2. What is social entrepreneurship?

    Social entrepreneurship is the product of individuals, organizations, and networks that challenge conventional structures by addressing failures - and identifying new opportunities - in the institutional arrangements that currently cause the inadequate provision or unequal distribution of social and environmental goods.

    Social entrepreneurship can further be defined as any action that displays three key characteristics: sociality, innovation, and market orientation. The notion of ‘sociality’ entails a context, process and/or set of outputs that might reasonably be considered to be in the public benefit. ‘Innovation’ indicates the creation of new ideas and models that address social or environmental issues. Socially entrepreneurial innovation can be manifested in three ways: in new product and service development (institutional innovation); in the use of existing goods and services in new – more socially productive – ways (incremental innovation); in reframing normative terms of reference to redefine social problems and suggest new solutions (disruptive innovation). Finally, ‘market orientation’ here suggests that social entrepreneurship exhibits a performance driven, competitive, outlook that drives greater accountability and co-operation across sectors. Social enterprises specifically address conventional competitive markets, but elsewhere social entrepreneurship broadens the conception of a ‘market’ beyond the merely neo-liberal to suggest that markets establish exchange value and that this is inevitably socially embedded. Thus, market orientation here includes ideas of reciprocity and the common good as well as the rational, utility maximising individual.

    Social entrepreneurship can be the product of for-profit or not-for-profit organizations, as well as of many hybrids in between these two poles. It is also found in the public sector.

    Professor Greg Dees in his paper "The Meaning of Social Entrepreneurship" (Dees, J. Gregory, Graduate School of Business, Stanford University, USA, 1998) provided the following definition:

    "Social entrepreneurs play the role of change agents in the social sector, by:

    * Adopting a mission to create and sustain social value (not just private value)
    * Recognising and relentlessly pursuing new opportunities to serve that mission
    * Engaging in a process of continuous innovation, adaptation, and learning
    * Acting boldly without being limited by resources currently in hand, and
    * Exhibiting a heightened sense of accountability to the constituencies served and for the outcomes created.

    Thus ‘social enterprise’ and ‘social innovation’ are often used interchangeably with ‘social entrepreneurship’ (particularly in the US) [though they are different]."

    ОтветитьУдалить
  3. добрый день! очень рада, что нашла Ваш блог по ссылке. Дело в том, что я редактор портала, посвященного социальному предпринимательству.
    Подумала, что можно было бы опубликовать Ваше магистерское исследование о ситуации в Кыргызстане. сделать статью на основе Вашей работы. Ну, или возможно, Вы бы захотели сделать новую статью для нас. Как Вы на это смотрите?
    с уважением,
    Дарья Осина
    редактор
    www.nb-forum.ru
    Москва

    ОтветитьУдалить
  4. доброе время суток! я приятно удивлен таким интересным предложением на счет статьи. моя магистерская работа была исполнена как библиотечное исследование, так как сам не делал практических исследований, поэтому лучше было бы если написать новую статью.
    Пожалуйста напишите на мой личный е-мейл kazbek.abraliev@gmail.com, либо оставьте свой и-мейл.
    Кстати, спасибо вашему сайту, я находил там очень много хороших русскоязычных материалов по социальному предпринимательству при написании своей работы.
    С уважением,
    Казбек

    ОтветитьУдалить